2013. augusztus 1.

Szentendrei kirándulás - 2013. augusztus 01.

Szentendrén jártunk

A Víziorgona Idősek Klubjának tagjai 2013. augusztus 01-jén szentendrei kiránduláson vettek részt.

A település története egészen a római birodalom idejére nyúlik vissza, Marcus Aurelius kedvenc katonai tábora volt itt. Legújabb kori történetét pedig a XVII. század végétől származtatjuk. Magyarország ekkor szabadult fel a török uralom alól, és részben elnéptelenedett. A hiányzó lakosság pótlására, különösen a Duna völgyében, sok délszláv család telepedett le, megalapítva az ortodox vallású hívők hazai központját. A város délies hangulatú, barokk polgárházai e kor emlékét idézik.

A HÉV végállomástól gyalog indultunk el, végigsétáltunk a város főutcáján egészen a főtérig. Itt található, többek között a Szentháromság-szobor és Magyarország legősibb szerb ortodox temploma. Majd felsétáltunk a Szerb Ortodox Múzeum- és templom kertjébe (ezekbe időhiány miatt nem tudtunk bemenni). Sétánk továbbra is felfelé – a templom dombra – vezetett. Itt megtekintettük a katolikus templomot, amely a város egyik legrégebbi műemléke.
Visszatértünk a Fő térre, onnan vezetett utunk a Bormúzeumba, ahol – szakértő vezetéssel – megismerkedhettünk az ország kiemelt borvidékeivel, borfajtáival.
Rövid szabadprogram következett, amibe egy kis séta és sörözés is belefért. Ezt követően a Korona étteremben megebédeltünk, majd megnéztük az étteremből is megközelíthető Mikro Csodák kiállítását.
Ezzel a kirándulás szervezett része véget is ért, a többség, szabadprogram keretében városnézést, közben különböző múzeumok megtekintését választotta. A mi csapatunk a Marcipán Múzeumot vette célba, majd a délelőtt megismert módon visszaindultunk Budapestre.

Szentendre jórészt dombokra épült gyönyörű kisváros, a sok szűk, keskeny, sikátoros utcáival mediterrán hangulatot kelt. Ortodox templomai, népművészeti boltjai, macskaköves utcácskái, hangulatos éttermei és teraszos kávézói sok látogatót (kirándulót) vonz. A belvárosban lépten-nyomon külföldiekkel találkoztunk.
Kiemelt látnivalók között szerepel a Skanzen is, amelynek bejárásához egy egész napra lenne szükség. Ennek meglátogatása most nem is volt célunk.
A városnak jelentős kulturális értéke az 1929-ben alapított művésztelep, ahol ma is több mint kétszáz képző- és iparművész él és dolgozik.

A kirándulás során jelentős segítséget kaptunk klubunk egyik tagjától, Schiller Ödöntől, aki az étteremben, a Mikro Csodák kiállításán és a Bormúzeumban – anyagiakban is kifejezhető mértékben - kamatoztatta személyes ismeretségét.

A kiránduláson sokat fotóztam, és a felvett digitális képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat, továbbá az Internettel nem rendelkezők számára is igyekszem a képeket elérhetővé tenni.

Budapest, 2013. augusztus 01.