2011. április 7.

Krisztus-trilógia - 2011. április 07.


2011. április 07-én, az Óbudai Szociális Szolgáltató Intézmény idősek klubjaiból szervezett csoporttal a Nemzeti Galériában jártunk. Látogatásunk elsődleges célja Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának megtekintése volt.
A program szervezője a Hatvany Idősek Klubjának vezetője, Husz Márta volt.

Békásmegyerről HÉV-vel mentünk a Batthyány térig, tovább Metróval a Moszkva térre, onnan pedig a 16-os busszal a várba, a Dísz térig.

Önálló tárlatvezetést szerettünk volna, de ezt időhiány miatt nem sikerült elintézni. Így csak a 11 órás, összevont csoporthoz tudtunk csatlakozni. Ennek annyi volt a hátránya, hogy a nagy tömeg miatt a tárlatvezető hangját nehezen lehetett hallani (nem volt mikrofonja). Én igyekeztem közel helyezkedni hozzá, így mindent hallottam. 

A látogatás során megismerkedtünk Munkácsy Mihály három legjelentősebb bibliai témájú - a „Krisztus Pilátus előtt”, az „Ecce Homo”, és a „Golgota” című – festményével, valamint a nagy kompozíciók készítéséhez felhasznált vázlatokkal. A kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria és a Munkácsy Alapítvány közös rendezvénye.

A trilógia első képe, a Krisztus Pilátus előtt, már elkészülte pillanatában - köszönhetően Charles Sedelmeyer műkereskedőnek - a nemzetközi figyelem középpontjába került. A kép párizsi, angliai és bécsi bemutatása után, 1882 elején, Budapesten is látható volt.

Keletkezésük sorrendjében a Golgota (1884) következett, amelynek érdekessége, hogy a keresztre feszített Megváltó alakját önmagáról mintázta a művész.

Harmadikként az Ecce Homo (1896) készült el. (A bibliai történések sorrendjében, ez a kép a második.)

A három képnek jelenleg három különböző tulajdonosa van. Az Ecce Homo a debreceni Déri Múzeum, a Krisztus Pilátus előtt a kanadai Art Gallery of Hamilton, a Golgota pedig Pákh Imre amerikai-magyar műgyűjtő tulajdona. A két utóbbi kép letétként került a Déri Múzeumba. A három mű 1995 óta a Déri Múzeum állandó kiállításának része. Érdekeség, hogy a három kép azelőtt, még soha nem volt látható térben és időben egy helyen, még az alkotója sem látta a képeket együtt.
Most, a Déri Múzeum felújításának ideje alatt, 2010. november 23-tól 2011. április 30-áig a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont a trilógiának (előtte Pécsen voltak láthatóak a képek). Elsőként mutatva be a nagy kompozíciókat, azon vázlatok, tanulmányok, fényképek, grafikák és redukált méretű verziók kíséretében, amelyek segítségével Munkácsy megalkotta a nagy képeket.
A képek a királyi palota báltermében láthatóak, melyek a bibliai történések szerinti sorrendben kerültek bemutatásra, nem pedig keletkezésük időrendje szerint.
                                                
 Krisztus Pilátus előtt (1881)                 Ecce Homo (1896)                          Golgota (1884)

Mi, csakúgy, mint a látogatók nagy része, nem a műértő szakmát képviseltük. A képek nézésekor a gondolataink nem olyan fogalmak körül keringtek, mint a szimmetria, kontraszt, feszültség, nyugalom, mozgás, egység, hanem a képek látható tartalmán túlmenően, azok hangulata fogott meg. Nem tudtunk elvonatkoztatni a festmények tartalmától, ebből következik, hogy a formát alig láttuk. A három vászonra festett olajkép hatalmas méretével (417 x 636, 460 x 712, és 403 x 650 cm) is tiszteletet parancsol, azaz számunkra a képek mérete is lenyűgöző volt. A szakértő vezetés ebben is sokat segített. Ezen túlmenően a képek keletkezésének művészettudományi, és marketing hátterével is megismerkedtünk - mivel, bármilyen meglepő, ilyen is befolyásolta Munkácsy művészetét.

Az időszaki kiállításra megváltott jegy az állandó kiállításokra is érvényes volt, így a csoport tagjai közül többen a Galéria más területeit is felkeresték.

A látogatáson, a trilógiát bemutató teremben fotózni tilos volt. Így csak a környezetében tudtam néhány felvételt készíteni, melyeket igyekszem a csoport többi tagja számára is elérhetővé tenni.

Az írásom összeállításához a látogatáson szerzett tapasztalatokon, és hallottakon kívül az Internetről is szereztem információkat.

Budapest, 2011. április 07.
Molnár Béla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése